Managen met een luisterend oor
Als leidinggevende is het belangrijk om goed te kunnen luisteren. Zo weet u wat er op de werkvloer speelt en kunt u beter anticiperen op situaties. Goed luisteren betekent uw eigen reactie uitstellen en geduld opbrengen voor het verhaal van de ander. Als u al bezig bent met uw eigen reactie terwijl uw gesprekspartner nog aan het woord is, hoort u wat u wilt horen, in plaats van wat hij werkelijk zegt.
Goed luisteren begint met een aandachtige houding aannemen. Non-verbaal gedrag verraadt namelijk direct of u uw aandacht erbij heeft of verstrooid bent. Volg deze tips op om met meer aandacht te luisteren naar uw gesprekspartner:
Open houding: neem een ontspannen houding aan, richt uw lichaam naar voren en houd uw armen open en niet over elkaar.
Oogcontact: kijk uw gesprekspartner regelmatig aan zonder te gaan staren. Kijk niet langs hem heen.
Reactie: geef met instemmende geluiden aan dat u hoort wat de ander zegt. Dit lijkt misschien een t
|
|
Eerder geplaatste artikelen
Lees meer...
Lees meer...
Lees meer...