desecretaresse.nl: Nederland moet makkelijker gaan denken over werk en tijd
Lees voor het aanmelden de voorwaarden.

Nederland moet makkelijker gaan denken over werk en tijd

“We moeten in Nederland onze 9 tot 5 cultuur loslaten. Dat geeft ons veel meer rust en vrijheid”, dat is wat de kersvers gehuldigde Ambassadeur Zelfroosteren, de heer Arts, aan Nederland wil meegeven. De heer Arts is, na een succesvolle locatiepilot zelfroosteren bij NedTrain, verantwoordelijk voor het verder in de organisatie uitrollen van deze methodiek van personele inzet.

“Nederlanders hebben het in de afgelopen decennia beduidend drukker gekregen. Er verschijnen steeds meer rapporten over de toename van burnouts en langdurig ziekteverzuim. Zo zat ik gisteren bijvoorbeeld in de trein tegenover een jonge vrouw. Omstandig belde zij rond om ervoor te zorgen dat haar kinderen, ondanks onze vertraging, op tijd van de BSO zouden kunnen worden opgehaald. Zo doen we ook ons best om exact om 9:00 uur op ons werk te zijn, nog voor sluitingstijd boodschappen te doen en zitten we om 6 uur ‘s avonds aan de piepers. Gelukkig hebben veel supermarken, door de verlening van openingstijden, ons leven al wat relaxter gemaakt. Als we het niet redden, doen we toch een uurtje later boodschappen? Dat levert ons rust en vrijheid op”.

Hij heeft het verkrijgen van meer balans in de afstemming tussen werk en privé zelf ervaren door de pilot zelfroosteren, die hij tot een succes heeft zien groeien binnen de locatie waar hij voorheen locatiemanager was. In 2008 is hij gestart met de pilot ‘ Werken als er werk is’.

Als onderdeel van de NS, verzorgt NedTrain, 7 dagen per week, 24 uur per dag het onderhoud en revisie aan treinen. Het aanbod van treinen is aan allerlei schommelingen onderhevig: de tabellen van de NS wijzigen ieder half jaar en er ontstaan fluctuaties in het werk vanwege bijvoorbeeld weersomstandigheden. Dat terwijl de personele inzet juist een vast en constant patroon betrof. Het kwam dan ook regelmatig voor dat er wel medewerkers aanwezig waren, maar er geen of te weinig werk te doen was. “Best leuk voor een dag, maar op lange termijn is het niet uitdagend voor medewerkers. Bovendien is dit voor de werkgever verre van efficiënt”, aldus Arts.

Ook merkte Arts dat sommige medewerkers conflicten ervoeren in de combinatie werk en privé of dat de werktijden niet bij de eigen ritmes paste. De één vindt het werken in de ochtenddienst vervelend, terwijl de ander daar juist de voorkeur aan geeft. De oudere medewerkers ervaren werkdruk bij lange patronen van nachtarbeid, dus kiezen nu voor korte cycli aan nachtdiensten. Ook was er, bijvoorbeeld door gedeeld ouderschap, behoefte aan meer flexibiliteit in arbeidsuren per week. Het algemene resultaat: pieken en dalen in productiviteit, een hoog ziekteverzuim en veel roosterverschuivingen.

Arts besloot te testen of zelfroosteren een oplossing zou kunnen bieden. Een oplossing waarbij de doelstelling om de personele inzet beter af te stemmen op de feitelijke klantvraag hand in hand kan gaan met de behoefte aan individuele werktijdwensen en het terugbrengen van rust in de roosters.
Met vallen en opstaan heeft Edwin samen met zijn medewerkers het traject tot een succes gebracht. Hij heeft vooral ervaren dat zelfroosteren niet een programma is wat van de plank kan worden getrokken. “Zelfroosteren is een nieuwe manier van denken voor werkgever en werknemer”, zo stelt Arts.

Tijdens het NCSI seminar - Een stap verder met zelfroosteren, heeft Arts zijn ervaringen gedeeld. Wat waren leermomenten, wat vonden medewerkers en wat heeft het NedTrain opgeleverd aan het einde van de rit? Er is rust in de roosters teruggebracht, het ziekteverzuim is noemenswaardig gedaald, medewerkers ervaren een betere werkprivé balans en de productiviteit is aanzienlijk gestegen.

Ook Dorien Otte, teamleider bij GGZ Noord Holland Noord, vertelde over de ervaringen met het sociaal innovatieve zelfroosteren. Waar bij NedTrain de Ondernemingsraad heel kritisch naar zelfroosteren kijkt, was het bij GGZ Noord Holland Noord juist de Ondernemingsraad, die de organisatie gevraagd heeft een experiment te starten. “Het vroegtijdig betrekken van de OR en het open een eerlijk communiceren met medewerkers zijn kritische succesfactoren. Als je medewerkers meer verantwoordelijkheid wilt geven, moet je ze ook in vertrouwen nemen en open kaart spelen”, vertelt Otte enthousiast aan de ruim 80 seminar deelnemers.

Zoals bij veel innovatieve verandertrajecten, waren ook de seminar deelnemers een kritisch vragend publiek. Werktijdwijzigingen kunnen emotioneel beladen onderwerpen zijn. Natuurlijk zijn er veel angsten. De werkgevers moeten bereid zijn iedere periode kritisch naar de benodigde bezetting te kijken en het daarna voor een groot deel kunnen loslaten. Werknemers kunnen denken dat er een addertje onder het gras zit. Zowel Arts als Otte roepen OR’s, bonden, werkgevers en werknemers op om constructief met elkaar in gesprek te gaan over de kansen die het kan bieden. “Er is maar één manier om zelfroosteren in de praktijk te toetsen. Probeer het gewoon uit. Timmer niet, vanuit angsten, van te voren alle regels dicht, maar ervaar in de praktijk wat het voor uw medewerkers en organisatie kan betekenen”, inspireert Arts de zaal.

Met de huldiging van Edwin Arts, als eerste Ambassadeur Zelfroosteren, werd het seminar feestelijk afgesloten. De jury, die o.a. bestaat uit Ton de Korte, directeur NCSI en voorzitter Dr. ing. Ben Jansen, beloont met deze uitreiking de voortreffelijke wijze waarop Arts het concept zelfroosteren heeft geadopteerd, zijn doortastende en daadkrachtige pilotsturing en het houden van een ‘rechte rug’, ook in moeilijke tijden. Jansen feliciteert Arts met zijn nieuwe uitdaging om zelfroosteren bij NedTrain verder uit te rollen. Bron: Déhora Consultancy Group


Eerder geplaatste artikelen

Managen met een luisterend oor
Als leidinggevende is het belangrijk om goed te kunnen luisteren. Zo weet u wat er op de werkvloer speelt en kunt u beter anticiperen op situaties. Goed luisteren betekent uw eigen reactie uitstellen ...
Lees meer...
Grootste ergernis is belofte niet nakomen
Levert uw bedrijf producten of diensten aan klanten, dan is een goede service heel belangrijk. Voor u het weet is een ontevreden klant overgestapt naar de concurrent en dan kost het veel moeite om hem...
Lees meer...
Nieuwe HomeRun robotstofzuiger van Philips
Er zijn aangenamere dingen in het leven dan klusjes in en rond het huis. Met ons drukke leven op het werk en thuis brengen we bovendien onze `vrije` tijd toch vaak door met opruimen en schoonmaken zod...
Lees meer...