Managen met een luisterend oor
Als leidinggevende is het belangrijk om goed te kunnen luisteren. Zo weet u wat er op de werkvloer speelt en kunt u beter anticiperen op situaties. Goed luisteren betekent uw eigen reactie uitstellen en geduld opbrengen voor het verhaal van de ander. Als u al bezig bent met uw eigen reactie terwijl uw gesprekspartner nog aan het woord is, hoort u wat u wilt horen, in plaats van wat hij werkelijk zegt.
Goed luisteren begint met een aandachtige houding aannemen. Non-verbaal gedrag verraadt namelijk direct of u uw aandacht erbij heeft of verstrooid bent. Volg deze tips op om met meer aandacht te luisteren naar uw gesprekspartner:
-
Open houding: neem een ontspannen houding aan, richt uw lichaam naar voren en houd uw armen open en niet over elkaar.
-
Oogcontact: kijk uw gesprekspartner regelmatig aan zonder te gaan staren. Kijk niet langs hem heen.
-
Reactie: geef met instemmende geluiden aan dat u hoort wat de ander zegt. Dit lijkt misschien een trucje, maar regelmatig ‘mmm’ en ‘ja’ zeggen, blijkt zeer effectief te zijn.
-
Samenvatten: vat regelmatig kort en krachtig en in eigen woorden samen wat de ander heeft gezegd. Hierdoor zal uw gesprekspartner zich begrepen voelen en krijgt hij de kans zijn eigen woorden nog te nuanceren of te verduidelijken.
-
Doorvragen: stel vragen over wat u (in de laatste zinnen) heeft gehoord. Hierdoor ontdekt u welke gevoelens, gedachten en overwegingen uw gesprekspartner heeft en laat u zien dat u werkelijk interesse heeft voor wat hij zegt.
-
Niet interpreteren: vul de woorden van de medewerker niet zelf in. Zorg dat u open vragen stelt en vraag om verduidelijking als dat nodig is. Bron: Rendement
Meest geklikt
secretaresse banensecretaressevacatures secretaressesmedisch secretaressesmedisch secretaressejuridisch secretaresseEerder geplaatste artikelen
Lees meer...
Lees meer...
Lees meer...